lørdag den 11. januar 2014

Weekendens mælkefrie: Brunsviger alla Solvej

Denne kage er nok den kage, som har allermest historie for mig. Den har været med ved stort set alle sociale arrangementer gennem min studietid og blev hurtigt kendt vidt og bredt, og derefter enormt efterspurgt, når vi var samlet i denne helt bestemte flok glade studerende. Der blev altid udvalgt nogle få til at bage kagen, som dengang gik under navnet 'bruns'. Siden dengang fik kagen og særligt denne opskrift særstatus, men vi er desværre ikke samlet så ofte længere til at nyde 'bruns' i fælleskab. Men glemmes det skal den i hvert fald ikke - jeg er nu gået over til at bage kagen en gang om året, nemlig ved M's fødselsdag. Brunsviger er jo oprindeligt en fynsk tradition og da M kommer fra Fyn, synes jeg at dette er en fantastisk anledning til at bage brunsviger igen :) Til mit held har M lige haft fødselsdag, så nu er det tid til brunsviger!


brunsviger fynsk uden mælk laktosefri kage bagværk


Opskriften her, har jeg fået af min studieveninde Solvej, som kommer fra Fyn og vist nok har fået opskriften af sin bedstemor. Jeg kunne aldrig drømme om at lave brunsviger efter en anden opskrift og dette er virkelig den bedste brunsviger jeg nogensinde har fået!
Den oprindelige opskrift er selvfølgelig med smør og mælk, men jeg har ændret ingredienserne, så man stadig kan nyde brunsvigerens herlige smag, uden mælkeprodukter :)

Tips&Info:
Fyldet er lavet af kagecreme, hvilket er noget som jeg i lang tid gar tænkt at det ikke gik at spise, hvis man skulle holde sig helt fra mælk, men Dr. Oetker's kagecreme (pulver) er uden mælkeprodukter, så hvis du laver den på eks. havremælk i stedet for almindelig mælk, så er der kagecreme alligevel ;)
Man kan selvfølgelig også lave kagecremen helt fra bunden, men i dag må jeg indrømme at jeg sprang over hvor gærdet var lavest - jeg synes også det passer bedst til lige præcis denne kage at bruge en pulverblanding.


Brunsviger alla Solvej

Dej                                                                
500g hvedemel                                                           
50g sukker                                                                  
½ tsk salt                                                                     
50 g blød AMA plante                                                              
50 g gær
3 dl lunet havremælk
Fyld
150g blød AMA plante
300g brun farin
1/2 brev Dr. Oetker kagecreme
2dl havremælk

Lun mælken, opløs gæren heri. Tilsæt salt, sukker og mel, smør.
Ælt dejen godt igennem på køkkenmaskine. Dejen skal være godt klistret. Drys lidt mel over og stil til hævning et lunt sted.

Mens dejen hæver laves kagecremen som anvist på pakken. Den skal her stå på køl i ca. 1/2 time inden brug, hvilket passer fint med dejens hæve tid. Når kagecremen er klar, røres det bløde smør sammen med farinen og kagecremen vendes heri.


brunsviger fynsk uden mælk laktosefri kage bagværk


Rul dejen ud og læg den i en bradepande. Fold kanterne op. Hæld fyldet ud over kagen og bag den ved 175 grader i ca. 25 min.
Du kan bruge et porcelænsfad i stedet for en bradepande, som jeg har gjort her, men så skal du beregne lidt længere bagetid og holde lidt mere øje med kagen til slut, så den bliver ordentlig bagt uden at få for meget.


brunsviger fynsk uden mælk laktosefri kage bagværk

Dejen hæver meget og fyldet bliver meget flydende, så kagen skal have lov at køle helt af inden den skæres ud.
Når kagen er kold kan den pyntes med slik, og bliver på den måde en rigtig fødselsdagskage :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar