mandag den 7. oktober 2013

Simpel æblesoyayoghurt

Morgenmad, synes jeg er et af de bedste måltider på dagen, og allerbedst når jeg har tiden til at sætte sig ned og rigtig nyde den, eller bare have tid til at kræse lidt om maden, så den bliver anderledes end det jeg spiste dagen før :)
Der er ikke så mange forskellig smage indenfor mælkefri yoghurt, så det er blevet lidt af en sport for mig at finde måder at variere morgenmaden, så det altid er nyt og spændende. Det kan både være med en hjemmelavet müsliblanding eller granola, som kan varieres som man ønsker, eller tilføje frugt i forskellige former til soyayoghurten, så den får ny smag.
Jeg har altid et basis lager af forskellige former for gryn, kerner, nødder, tørret og frisk frugt, honning og sirup, så jeg på dagen kan blande det præcis som jeg har lyst til - det er så lækkert altid at kunne spise lige det man har lyst :) Vigtigste 'morgenmadsting' herhjemme er tørrede tranebær, tørrede æbler, mandler, valnødder, branflakes og ruggryn.

Når smagen af soyayoghurten skal have et pift, laver jeg som regel en mos af frugter og lidt vanilje, afhængig af frugten :) Ikke alle skal koges, men måske bare moses med en gaffel, og laves på selve dagen.



Æblemos kan du købe, men endnu engang er jeg mere til hjemmelavet - så kan man også variere den som man har lyst til  ;)
Jeg var så heldig at få en kæmpe bunke æbler fra min elskede fasters have - hjemmedyrket og hjemmelavet, mums!

Æblemos

1kg æbler uden kernehus - jeg lader skralden være på, men hvis du vil have mosen helt glat, vil jeg anbefale at skrælle æblerne
1dL vand
evt. 1 vaniljestang
evt. 100g rørsukker

Skær æblerne i grove stykker. Bring vand, med æbler, i kog i en gryde. Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. Put vaniljestangen uden korn i gryden med æblerne.
Lad det hele simre under låg til æblerne er udkogte. Bland herefter kornene fra vaniljestangen med æblerne.


Hvis du ønsker at mosen skal være helt glat, så blend den med en stavblender i gryden.
Hvis du godt kan lide at mosen er lidt sødere, så tilsæt rørsukker efter æblerne er kogt ud - så beholder de stadig lidt af formen, som de ellers ville miste hvis sukkeret tilsættes inden kogningen.
Lad mosen køle af og hæld den på glas.
Til morgenmaden er den lige klar til at tage en skefuld af og blande i soyayoghurten :)

æble mos




Ingen kommentarer:

Send en kommentar